Herøy kommune er i ferd med å ta i bruk et nytt digitalt system for overvåking og styring av veilysene. I testperioden kan lysene være slått på selv om det er lyst ute.
Arbeidet med å modernisere veilysene i kommunen er godt i gang. Nå testes et nytt system som gjør det mulig å følge med på veilysnettet elektronisk – i sanntid.
- Vi holder på å integrere veilysene elektronisk. Da kan vi overvåke anlegget mye bedre, og akkurat nå er vi i en testfase, forteller ingeniør Odd Arne Svinøy.
Tester i den lyse årstiden
Testingen gjennomføres bevisst i den lyse delen av året. På den måten blir konsekvensene mindre merkbare enn de ville vært i den mørke årstiden.
- Det er en fordel å gjøre dette nå, når det er lyst ute. Da får vi testet systemet godt uten at det påvirker folk i like stor grad, forklarer Svinøy.
Kan være tent midt på dagen
I forbindelse med testingen gjør kommunen samtidig oppmerksom på at veilysene i perioder kan være slått på selv om det er lyst ute.
Dette er en del av testingen av det nye systemet, og betyr ikke at det er feil på anlegget.
Kommunen ber derfor innbyggerne om å ikke melde inn dette som feil.
Først til å ta systemet fullt i bruk
Herøy kommune er, ifølge ingeniør Odd Arne Svinøy, den første kommunen som har tatt systemet helt i bruk.
Systemet gir oversikt over hele anlegget, og varsler dersom noe ikke fungerer som det skal. På skjermen kan man blant annet se status for de ulike anleggene – om de er i drift, har feil eller er koblet ut.
- Vi får overvåking på hele systemet. Hvis vi for eksempel tar en sikring, så vises det direkte i systemet. Da ser vi med en gang hvor feilen er, forklarer Svinøy.
Styres etter sol og sesong
En viktig del av løsningen er at belysningen kan styres mer presist etter årstid og behov.
Systemet bruker blant annet tidsplaner og solnedgang og soloppgang til å regulere når lysene slås av og på. For eksempel kan lysene automatisk slås på en viss tid før solnedgang, og av igjen om morgenen.
- Det legges inn egne profiler for ulike perioder, som vår og høst. Systemet justerer seg etter dette, og kan også finstyres etter behov, sier Svinøy.
Bedre drift og mindre feil
Målet med det nye systemet er både bedre driftssikkerhet og mer effektiv oppfølging.
I dag kan feil på veilys gå under radaren i lengre tid. Med digital overvåking blir det enklere å oppdage feil raskt og sette inn tiltak.
- Det gir oss et helt annet verktøy for drift og vedlikehold. Vi slipper å lete etter feil – de dukker opp i systemet, sier Svinøy.
Testingen pågår fortsatt, men dersom erfaringene er gode, vil systemet bli en viktig del av driften av veilysene i Herøy framover.









.png)




